مرکز الکتروتراپی در کرج

کلینیک فیزیوتراپی ایرانمهر ، مرکز ارائه خدمات الکتروتراپی در کرج می باشد که با بکارگیری متخصصین با تجربه و بهره مندی از دانش روز ، بالاترین میزان اثربخشی و رضایتمندی را برای مراجعین گرامی فراهم می آورد.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانمهر ، طرف قرارداد با بیمه ها

✵ کلینیک فیزیوتراپی ایرانمهر مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات الکتروتراپی در کرج
☎️  34255513 – 026
☎️  09123141246
🚩 آدرس و موقعیت کلینیک فیزیوتراپی ایرانمهر در مسیریاب ها ( کلیک کنید )

الکتروتراپی چیست؟

الکتروتراپی بخشی از درمان های فیزیوتراپی می باشد که مربوط به علم استفاده از تحریک الکتریکی برای مشکلاتی نظیر کاهش درد، تقویت عضلانی، ترمیم بافت و بهبود گردش خون بکار میرود .روش با مکانیسم کنترل پیامهای درد و آزاد کردن آندورفین باعث کاهش درد بیماران می‌گردد . در اکثر مراجعین می‌توان از الکتروتراپی استفاده نمود البته الکتروتراپی در کنار سایر روش ها از جمله تمرین درمانی و مانورهای دستی انجام می شود و به تنهایی نمی تواند تمام مشکلات را برطرف سازد.
از جمله دستگاه‌های الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
تنس TENs
لیزر
فارادیک
تکار
اولتراسوند

تنس TENs

بزرگترین مزیت TENS این است که برای تسکین درد از مکانیسم های طبیعی خود بدن استفاده می کند و به همین خاطر عوارض جانبی آن بسیار کم است. در واقع مهمترین دلیل به کار گرفتن TENS در فیزیوتراپی ، تسکین درد های مزمن بدون مواجهه با عوارض جانبی و واکنش های بدن به مواد شیمیایی و داروهای مسکن است.
دستگاه TENS دارای قابلیت تنظیم فرکانس در یک دامنه مشخص است .بنابراین فیزیوتراپیست می تواند با توجه به فیزیولوژیک بدن هر شخص و طوری که بدن او به تحریک عصبی پاسخ می دهد ، دستگاه را تنظیم کند. احساس بیمار در هنگام استفاده از تنس حالت گز گز خفیف تا متوسط است و درمانگر کاملا بر حسب تحمل بیمار شدت دستگاه را تنظیم میکند .این دستگاه بسیار ایمن میباشد و موارد منع استفاده خاصی ندارد .

الکتروتراپی : تنس
الکتروتراپی : تنس

لیزر

کاربرد لیزرهای کم توان و پرتوان در کاهش درد و التهاب کاملا اثبات شده است . در هنگام استفاده از لیزر بیمار احساس درد یا سوزش ندارد و جهت حفاظت از چشم ،فیزیوتراپیست و بیمار از عینک مخصوص استفاده میکنند .

فارادیک

تحریکاتی هستند که هدف آنها افزایش قدرت عضلانی و تحریک عصبی عضلانی است . در موارد بسیار زیادی میتوان از جریانات فارادیک استفاده کرد .از جمله در مواردی که عضو مدتی در گچ و یا آتل بوده و دچار ضعف شده است ،در بیماران دچار سکته مغزی و فلج اندامها ،در موارد ترمیم عصب و تاندون و …. در استفاده از این جریان از الکترود بر روی نقاط خاصی از عضله جهت گرفتن انقباض استفاده میشود . این روش ایمن بوده و درد یا سوختگی ایجاد نمیکند . به معنی ماورای صوت است . اولتراسوند یکی از ابزارهای پر کاربرد در فیزیوتراپی است که استفاده آن قدمت زیادی دارد.
در هنگام استفاده از اولتراسوند ،فیزیوتراپیست محل درمان را به ژل مخصوص آغشته مینماید و به وسیله پروب مخصوص امواج به داخل بافت وارد میشوند .

اثرات درمانی اولتراسوند فیزیوتراپی

اولتراسوند فیزیوتراپی به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرد: ایجاد گرمای عمقی و ایجاد اثرات غیر حرارتی.

ایجاد گرمای عمقی توسط اولتراسوند

گرمای عمقی تولید شده توسط اولتراسوند برای افزایش کشش پذیری عضلات و تاندون هایی که سفت شده اند، استفاده می شود. به طور مثال اگر شما دچار خشکی حرکت در مفصل شانه تان شده اید مکمن است که فیزیوتراپیست شما قبل از انجام درمان های دستی یا تمرین درمانی از اولتراسوند استفاده کند تا کشش پذیری بافت های اطراف و داخل مفصل شانه شما افزایش یابد. در این مورد اولتراسوند با ایجاد گرمای عمقی به بهبود کشش پذیری مفصل شانه شما کمک می کند.

اثرات غیر حرارتی اولتراسوند

اثرات غیر حرارتی اولتراسوند با ایجاد انرژی در داخل بدن ایجاد می شوند. انرژی صوت با جمع و باز کردن سریع بافتی که به آن وارد می شوند روند ترمیم آسیب های سلولی را تسریع می کند. از اثرات غیر گرمایی اولتراسوند برای کاهش ورم مفصل نیز می توان استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای اولتراسوند که ناشی از اثرات غیرگرمایی آن است، تسهیل نفوذ داروهای ژلی به داخل بدن می باشد. به داخل بدن فرستادن دارو با استفاده از أمواج اولتراسوند، فونوفروزیس نام دارد. از جمله این داروها می توان به ژل پیروکسیکام و دیکلوفناک اشاره کرد که برای کاهش تورم و درد کاربرد دارد.

اثرات غیر حرارتی اولتراسوند

اثرات غیر حرارتی اولتراسوند با ایجاد انرژی در داخل بدن ایجاد می شوند. انرژی صوت با جمع و باز کردن سریع بافتی که به آن وارد می شوند روند ترمیم آسیب های سلولی را تسریع می کند. از اثرات غیر گرمایی اولتراسوند برای کاهش ورم مفصل نیز می توان استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای اولتراسوند که ناشی از اثرات غیرگرمایی آن است، تسهیل نفوذ داروهای ژلی به داخل بدن می باشد. به داخل بدن فرستادن دارو با استفاده از أمواج اولتراسوند، فونوفروزیس نام دارد. از جمله این داروها می توان به ژل پیروکسیکام و دیکلوفناک اشاره کرد که برای کاهش تورم و درد کاربرد دارد.

الکتروتراپی : اولتراسوند
الکتروتراپی : اولتراسوند

تکار تراپی

تکار تراپی یک تکنیک جدید و پیشرفته در فیزیوتراپی است و در واقع تلفیقی از امواج رادیویی و الکتریکی(امواج رادیو فرکانس) می باشد. امواج این دستگاه دارای فرکانس های بالایی است که توسط دو نوع اپلیکاتور ( مقاومتی و خازنی) مورد استفاده قرار می‌گیرد، که نوع اپلیکاتور مقاومتی برای نواحی دارای تراکم استخوانی و نوع خازنی برای مناطق دارای بافت نرم و عضلانی است..
این دستگاه با ایجاد گرمای سطحی و عمقی باعث وازودیلاسیون عروق شده و با بالا بردن متابولیسم ناحیه درمان به کاهش التهاب و افزایش سلول های ترمیمی می انجامد.
از طرفی با تحریک ترشح آندروفین به کاهش درد ناحیه درمان نیز کمک می‌کند.

از جمله موارد مورد استفاده از این دستگاه در فیزیوتراپی شامل:

اسپرین ها
بورسیت ها
توانبخشی پس از جراحی
آسیب های ورزشی (پارگی منیسک،رباط)
اختلالات تاندون و عضله
نوروپاتی ها
بهبود بافت اسکار
اختلالات مفاصل مثل آرتروز ها
اختلالات عروقی و لنفی
اختلالات ارتوپدی ناشی از اختلال اعصاب محیطی
توانبخشی ناحیه کف لگن
درد های مزمن و حاد
دردهای ستون فقرات
کانترکچر ( سفتی عضلانی)
تریگر پوینت

این دستگاه دارای انواع مختلفی از پروب می باشد: پروب های صفحه ای و مچی
در پروب مچی، تراپیست مچ بندی را به دست خود وصل می کند تا ارتباط بین دستگاه و بیمار به طور مستقیم، با واسطه بدن درمانگر باشد که در این صورت می توان هم زمان از تکنیک های مختلف درمان دستی ازجمله آزاد سازی عضلات استفاده کرد .
از طرفی با استفاده از پروب های صفحه‌ای ثابت، می توان در ورزشکاران در حین انجام تمرینات ورزشی این دستگاه را به کار برد.
اثرات فیزیولوژیک این دستگاه روی بدن شامل: افزایش جریان خون و دما و افزایش سرعت هدایت عصبی در پوست، افزایش سنتز کلاژن و الاستیک در پوست، تغییرات ویسکوزیته بافت ها، تحریک تقسیم سلولی، مهار سنتز چربی ها، رپولاریته کردن غشا سلولی، افزایش عمق نفوذ سلولی، کاهش درد می باشد. این دستگاه با استفاده از این اثرات سبب کمک به ریکاوری بافت ها پس از آسیب می شود.

Picture of کلینیک فیزیوتراپی ایرانمهـــر از سال ۱۳۸۵ تا کنون با کادری مجرب، در زمینه درمان بیماری های: ارتوپدی - نورولوژی - آسیب های ورزشی - روماتیسمی و ...  با ارائه برنامه های جامع توانبخشی در خدمت بیماران گرامی می باشد.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانمهـــر از سال ۱۳۸۵ تا کنون با کادری مجرب، در زمینه درمان بیماری های: ارتوپدی - نورولوژی - آسیب های ورزشی - روماتیسمی و ... با ارائه برنامه های جامع توانبخشی در خدمت بیماران گرامی می باشد.