6 پرسش و پاسخ در مورد فلج یک طرف صورت

فلج بل یا فلج یک طرف صورت در اثر فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی رخ می‌دهد. در این حالت عضلات صورت به طور ناگهانی و به‌طور موقت فلج می‌شوند، اغلب تنها یک طرف صورت را گرفتار می‌کند. درگیری عصب صورت معمولاً به تنهائی یک بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری دیگر است مانند عفونت، آسیب یا تومور عصب صورتی. فلج خودبخودی عصب فاسیال بدون شواهد سایر بیماری‌ها، فلج ایدیوپاتیک بل نامیده می‌شود. اگرچه دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فلج بل دارای یک مکانیسم ایمنی التهابی ویروسی است. این بیماری در هر گروه سنی رخ می‌دهد ولی در ۴۰–۲۰ سالگی شایع تر است. در یک جمعیت صدهزار نفری سالانه ۲۰–۱۰ مورد از آن رخ می‌دهد.

فلج یک طرف صورت
فلج یک طرف صورت

فلج یک طرف صورت

1. فلج ناگهانی و یکطرفه صورت چرا رخ میدهد؟

این مشکل تحت عنوان Bells palsy شناخته می‌شود و علت آن دقیقا مشخص نیست ولی عفونت ویروسی بر روی عصب صورت و التهاب عصب در اتیولوژی آن مطرح شده است .

2 . در چه افرادی رخ میدهد؟

در همه سنین و افراد احتمال رخ دادن فلج بل هست حتی در کودکان .

3. اولین اقدام بیماران چیست؟

ضمن حفظ خونسردی در اولین اقدام به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند و حتما داروهای تجویز شده را مصرف کنند.این داروها شامل دوز مشخصی از کورتن ، آسیکلوویر و ویتامین ب هستند.

4. چه زمانی این بیماران می بایست به فیزیوتراپی مراجعه کنند؟

بهترین زمان آغاز فیزیوتراپی پس از فلج صورت، ۱۰ الی ۱۴ روز پس از شروع ضایعه است.برای شروع فیزیوتراپی عجله نکنید.این زمان جهت کاهش التهاب عصب و تاثیر داروها لازم است .

فلج یک طرف صورت.
فلج یک طرف صورت.

5. در فیزیوتراپی چه اقداماتی برای بهبود bells palsy انجام می شود؟

مهمترین کار تحریک نقطه به نقطه عضلات سمت مبتلا است که با روش های الکتروتراپی و الکترواکوپانکچر انجام میشود‌ .ماساژ و آموزش تمرینات صورت و لیزر درمانی هم جز پروسه درمانی این بیماران است.

6. پیش آگهی بیماری فلج صورت چگونه است؟

خوشبختانه درصد بالایی از بیماران کاملا بهبود پیدا می‌کنند. البته گاها بهبودی کامل ۳ ماه یا بیشتر زمان می برد.

Picture of فیزیوتراپیست شیرین محمدی کارشناس ارشد فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / 
عضو انجمن فیزیوتراپی ایران / 
دارای 18 سال سابقه کار کلینیکی در زمینه های ارتوپدی، نورولوژی، ورزشی
دارای مدرک طب سوزنی ( Dry Needling)
دارای گواهینامه Myofascial Release
دارای گواهینامه منوال تراپی از University of North Georgia

فیزیوتراپیست شیرین محمدی کارشناس ارشد فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / عضو انجمن فیزیوتراپی ایران / دارای 18 سال سابقه کار کلینیکی در زمینه های ارتوپدی، نورولوژی، ورزشی دارای مدرک طب سوزنی ( Dry Needling) دارای گواهینامه Myofascial Release دارای گواهینامه منوال تراپی از University of North Georgia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *